Статистика сайту

27 вер. 2022 р.

У дитячому садочку майже на кожному кроці трапляються ситуації, що потребують втручання педагога: «він забрав мою іграшку», «я хочу грати цією машиною», «мені не вистачило олівця» тощо.

Теоретично діти знають, як треба і не треба поводитися. Але коли виникає конфліктна ситуація, з’ясовується, що слова та дії живуть окремо. І якщо педагог розв’язує проблему замість дітей, наступного разу вони також звертаються до нього по допомогу. Лише коли дошкільники «пропустять» ситуацію крізь особисте сприйняття, проживуть її, вона закріпиться у їхній свідомості міцніше. Тож зробіть дітям «соціальне щеплення».

 

Стимульна ситуація — комплексна педагогічна дія, що полягає у створенні спеціальних умов, які провокують зіткнення інтересів і потреб дітей. Такі ситуації стимулюють дітей розв’язати певну проблему та спонукають їх до свідомих вчинків, інтегрують окремі здобутки досвіду дошкільника в реальні соціально прийнятні вчинки в конкретних життєвих ситуаціях.

Щоб стимульна ситуація була результативною, потрібно правильно її використати в педагогічних цілях. У таких ситуаціях діти мають навчитися бачити проблемні моменти, опанувати можливі шляхи зміни моделі поведінки на соціально бажану, отримати досвід переживання відповідальності за спільну справу, морального вибору тощо.

Ми використовуємо спонтанні та спеціально створені ситуації.

Спонтанні ситуації

Будь-що може стати об’єктом емоційного переживання й осмислення дітьми: нова іграшка; квітка, що розцвіла; хвороба товариша та його повернення в дитячий садок і багато інших подій, що виникають поза планом виховної діяльності. Не губіть виховні можливості таких спонтанних ситуацій у гонитві за тим, аби виконати план та дотриматися часових і режимних меж. Адже спонтанні ситуації сприяють прояву соціально бажаної поведінки та корегують небажану.

Щоб правильно обрати виховний вплив, визначте вид спонтанної ситуації. Їх можна об’єднати у три групи, які пов’язані:

  • з особистісним розвитком дитини — я сам: «Я все робитиму тільки сам», «Це мій малюнок, що хочу, те і роблю», «Я буду капітаном», «Ти тут не найрозумніша», «Я посиджу на спокійному стільчику»;
  • міжособистісними взаєминами — я та інші: «Я тобі цукерку, а ти будеш зі мною дружити», «Піди скажи Сашкові, що він баран»;
  • ставленням дитини до правил — соціально-моральні та організаційно-дисциплінарні: «Я зараз співати не хочу», «У мене свої правила», «Дівчинка впала, а всі сміються».

Уникайте слів і реакцій:

Не реви!

Скільки разів тобі повторювати?

Припини!

Проси вибачення.

У нас ніхто не б’ється.

Ось бачиш!

Умовно ми виділяємо три фази спонтанної ситуації:

  • гострий початок — конфліктний або проблемний із явним порушенням соціальних норм;
  • перша реакція учасників ситуації — емоційна, оформлена вербально;
  • дії, що спричиняють зміни норм і цінностей — поліпшення чи погіршення взаємин.

Спонтанні ситуації педагог не створює, а лише використовує з метою педагогічного впливу. Постає питання: як же йому поводитися? Пропонуємо модель дій педагога у спонтанних ситуаціях (див. Додаток 1). Посилити педагогічний вплив дають змогу ефективні прийоми першої реакції у спонтанній ситуації*.

* Про ефективні прийоми першої реакції у спонтанній ситуації читайте за посиланням.

 

Додаток 1

Модель дій педагога у спонтанних ситуаціях

Дії

Вербалізація

Зупиніть небажану поведінку

Стоп, далі ми так робити не будемо

Запитайте, що відчувають діти, поясніть причини таких емоцій

Як ти думаєш, що зараз відчуває Марк? Йому боляче, бо ти його штовхнув, щоб стати першим

Запропонуйте помінятися ролями

Уяви себе на місці Марка

Запропонуйте дитині разом сформулювати правило бажаної поведінки

Першим стає той, хто швидше за всіх одягнувся (назвіть причину, яка буде зрозумілою дитині)

Спонукайте до бажаної поведінки

Тепер зробімо так, щоб не образити інших дітей

Проведіть вправи на рефлексію дій та почуттів

Як ви тепер почуваєтеся? Як ви гадаєте, для чого ми це зробили?

Спеціально змодельовані ситуації

Окрім спонтанних ситуацій, що виникають у повсякденному житті, використовуйте і спеціально змодельовані. Вони мають бути природними, не фальшивими та відбуватися в реальних, звичних для дитини умовах. Під час роботи з такими ситуаціями:

  • не змінюйте умови, в яких перебуває дитина — щоб вона мала змогу простежити чітку залежність результату від зміни власної поведінки;
  • враховуйте наявний соціальний досвід дітей — це зумовлює емоційний відгук і стимулює до прояву активності;
  • залишайте вибір способу дій за дітьми та постійно підтримуйте його позитивним зворотним зв’язком;
  • пропонуйте та надавайте змогу дітям змінити обрану модель поведінки на соціально бажану.

Пропонуйте дітям гуманістично спрямовані ситуації, які враховують гідність і право дітей бути особистістю, спонукають їх до самопізнання та самоактивності, створюють позитивний емоційний фон. Підвищити ефективність дасть змогу модель дій педагога у спеціально змодельованих ситуаціях (див. Додаток 2).

Спеціально сплановані й змодельовані вихователем ситуації спрямовані на досягнення соціально значущої мети й обмежені місцем, часом і ресурсами. Під час роботи з дітьми використовують три види таких ситуацій.

Вільний вибір

У ситуації вільного вибору дитина має обрати певне рішення з кількох можливих варіантів. Наприклад, промовчати, сказати «не знаю», сказати правду, не брати участі в обговоренні тощо. Або обрати між суспільним та індивідуальним: я для себе, інші для мене або я для інших.

Види ситуацій вільного вибору:

  • моральний вибір — перегляньте разом із дошкільниками відеосюжет про дитину, яка потребує допомоги на лікування. Запросіть дітей допомогти хворій дівчинці. Для цього запропонуйте їм «гроші», які вони заробили під час заняття, віддати дівчинці на ліки або обміняти на цукерку для себе;
  • особистісне переборювання — створіть ситуацію за прикладом угорської народної казки «Про двох жадібних ведмежат». Розкажіть, що до групи надійшла посилка від ведмежат — коробка цукерок. Коробка одна, а дітей багато. Під час поділу виявляється, що цукерок вистачає не всім. Запитайте, як діти розподілили б їх. Запропонуйте роздати по дві цукерки найрозумнішим, а по одній — усім іншим. Запросіть дітей висловити свої думки. Така педагогічна провокація потребує від кожної дитини прийняти рішення: з’їсти цукерку самому чи поділитися з іншим.

У ситуації зіткнення інтересів дитина має зробити свідомий вибір, спрямований на захист власних інтересів та координацію дій з іншими учасниками ситуації. Адже в дошкільному віці часто трапляється, що діти навмисне чи мимоволі зачіпають інтереси інших — зазіхають на чужу іграшку, наштовхуються одне на одного під час гри тощо.

Види ситуацій зіткнення інтересів:

  • міжособистісна взаємодія — коли діти виявляють егоїзм, створіть ситуацію, в якій вони мають потурбуватися про однолітків. Дайте дітям певну кількість іграшок, але щоб вистачило не всім. Запропонуйте поміркувати, як можна вчинити, щоб усім дітям вистачило іграшок. Наприклад, можна дістати із шафок ті, що діти принесли до дитсадка з дому;
  • суперництво та змагання — якщо діти сперечаються, хто буде стояти чи йти першим, встановіть правило. Згідно з ним, хто швидше за всіх поїсть, чи вдягнеться, чи збере іграшки, той і буде першим;
  • обов’язок та відповідальність — для дітей, які руйнують усе на своєму шляху, створіть ситуацію особливої довіри. Запевніть дошкільника, що лише він зможе бути головним архітектором міста майбутнього. Тому він має придумати, організувати й побудувати його. Якщо дитина не дотримується правил поведінки у групі, призначте її головною в день самоврядування;
  • співпереживання й емоційне забарвлення — внесіть у групу цікаву скриньку, в якій лежить надзвичайна іграшка. Але дайте нею погратися саме тій дитині, із якою не хочуть грати інші. Коли діти побачать щось нове, вони самі запропонують цій дитині пограти.

У ситуації дій в особливих умовах діти прагнуть розв’язати якісь складні для себе завдання, але їм щось перешкоджає. Наприклад, їм не вистачає даних чи засобів або вихователь створює спеціальні умови чи правила, яких потрібно дотримуватися.

Види ситуацій дії в особливих умовах:

  • надання допомоги — оскільки діти не дуже люблять ділитися власними речами, запросіть їх обговорити оповідання Валентини Осєєвої «Сині листочки». Наприкінці заняття запропонуйте об’єднатися в пари та намалювати листочки. Проте олівців має не вистачити для всіх дітей, щоб їм довелося просити олівці в іншої пари;
  • обмеження — під час виконання того чи того творчого завдання встановіть правила. Вони регламентують спілкування та поведінку дітей. Наприклад, якщо діти зустрічають когось на території дитячого садка, кажуть вітальну примовку. Або на доріжці здоров’я цілий тиждень скачуть діти, а у п’ятницю — вихователь;
  • подолання труднощів — створіть ситуації труднощів, щоб спонукати ініціативу, самостійність, кмітливість, чуйність дітей і їхню готовність шукати правильні рішення. Наприклад, що робити, коли відсутні фарби окремих кольорів чи не вистачає пластиліну для ліплення;
  • пошукова — запропонуйте дітям зробити добру справу: допомогти накрити на стіл, одягти малюків на прогулянку, навчити їх малювати та прикрашати новорічний чобіток;
  • тренувальна — запросіть кількох дітей прийти в нову групу та познайомитися з її вихованцями. А вихованцям цієї групи — потренуватися запрошувати в гру нових дітей.

Ми узагальнили різні підходи до створення стимульних ситуацій і розробили методичну матрицю їх організації. Орієнтовні дії:

  • сформулювати проблему, яку потрібно розв’язати;
  • визначити мету й завдання стимульної ситуації;
  • змоделювати «легенду»;
  • спланувати дії та розгортання ситуації;
  • передбачити можливі труднощі й емоційні реакції учасників.

Проблема — Я хочу (буду) гратися новою лялькою.

Мета — Навчитися грати разом та ділитися іграшками.

Легенда — Нам сьогодні на один день дали пограти такою гарною лялькою, якої ще ні в кого ніколи не було. Хто буде грати?

Особлива умова — У кого лялька, той із нею і грається й не може відмовитися від цієї гри.

Планування — Вихователь віддає ляльку дитині, яка хоче з нею гратися, та запрошує інших дітей до спільної гри: будувати місто, корабель тощо.

Труднощі — Діти можуть не пустити в спільну гру дитину, яка гралася з лялькою.

Реакція — Запропонувати дітям віддати ляльку в іншу групу та продовжити грати всім разом.

Ми не можемо спрогнозувати вплив тієї чи тієї ситуації на дитину. Внутрішні умови стимульної ситуації завжди пов’язані з особистістю вихованця. Отже, вплив будь-якої події в його житті завжди обумовлений історією попереднього досвіду.

Нестійкий характер моральної поведінки дітей виявляється через відсутність прямого перенесення певного досвіду з одних умов в інші. Дитина робить різний вибір на основі того самого правила поведінки під час різних видів діяльності. Щоб опрацювати й закріпити певну норму, ми створили для вихованців кілька видів ситуацій. І хоч цей метод потребує від педагога винахідливості та здатності все передбачити, належні зусилля привели до успіху.

+

 

Додаток 2

Модель дій педагога у спеціально змодельованих ситуаціях

Дії

Вербалізація

Оголосіть легенду — емоційно представте й уведіть дітей у ситуацію, яка потребує розв’язання

Що відбувається? Що трапилося? Яка виникла проблема? Чому виникли труднощі?

Забезпечуйте взаємодію всіх учасників на основі вільного вибору способу дій

Як ви вчините в цій ситуації? Яким буде твій вибір?

Зумовлюйте співпереживання до учасників ситуації та розуміння їх труднощів

Що вони відчували? Який у них настрій? Чи було у вас таке в житті? Що ви тоді відчували?

Закликайте шукати вихід із провокаційної ситуації за допомогою системи запитань. Відповідаючи на них, діти знаходять можливі способи розв’язання проблеми

Що може статися? Як допомогти? Як ти почувався минулого разу, коли був у такій ситуації? Як вчинив би ти на місці того чи того учасника?

Корегуйте модель поведінки відповідно до способу подолання протиріч. Опишіть два можливі способи

Якби в мене було …, я запросила б … до гри і …

Підтримуйте соціально бажані дії дитини, додатково морально мотивуйте обраний варіант поведінки

Я знала, що ти …, тому що ти добра людина

Позитивно оцінюйте вчинок дитини, проаналізуйте дії та результати

Це ти добре зробив …, тепер він …