Роль пальчикової гімнастики у розвитку дошкільника

сайт пальчВідомій педагог В.А. Сухомлинський сказавши «Чим більше впевненості в рухах дитячої руки, тим краща мова дитини, чим більше майстерності  в дитячій руці, тим розумніша дитина». Хоча задовго до цього наші спостережливі предки помітили, що розминка, погладжування і рух пальчиків впливають на розумовий і мовленнєвий розвиток малюка. Учені прийшли до висновку, що формування усного мовлення починається тоді, коли рух пальців досягає достатньої точності. Так на основі дослідів і обстеження великої кількості дітей була виявлена така закономірність: якщо розвиток руху пальців відповідає віку, то і мовний розвиток знаходиться в межах норми. Якщо ж розвиток рухів пальців відстає, то затримується і мовний розвиток.                                                                                            Іншими  словами формування мовлення відбувається під дією імпульсів які йдуть від рук. Це важливо при своєчасному мовному розвитку, і  особливо – в тих випадках,коли цей розвиток порушений. Крім того, доказано, що думка, і око дитини рухається з такою ж швидкістю як і рука. Відповідно, систематичні вправи по тренуванню руху пальців являються сильним засобом підвищення працездатності головного мозку. Результати досліджень показують, що рівень розвитку мови у дітей завжди знаходиться в прямій залежності від ступеня розвитку рухів пальців рук.                                                                                                       Граючи з дітьми в «Ладусі» і «Сорока-Білобока» ми  навіть не усвідомлюємо, що займаємося таким чином з дитиною пальчиковою гімнастикою.

    Пальчикова гімнастика – це інсценування віршів чи якихось історій за допомогою пальців. Пальчикові ігри – це вправи пальчикової гімнастики. Різні пальчикові гімнастики допомагають розвивати чутливість нервових закінчень на подушечках пальців рук, що з одного боку готує руку до письма, а з іншого – стимулює мовленнєвий центр головного мозку.

    Для тренування пальців, розвитку п’ясті вельми корисні такі вправи: нанизування намистинок, кульок на нитку; розбирання крупинок; шнурування, зав’язування бантиків; застібання ґудзиків; вирізування ножицями; ліплення з пластиліну; малювання та штрихування олівцями.

  • Таке тренування рухів пальчиків і кистей рук  —  є могутніми  засобами розвитку мислення дитини. У момент цього тренування підвищується працездатність кори головного мозку, тобто, при будь-якому русі тренінгу вправляються не руки, а мозок.
  • Передусім дрібна пальчикова  моторика пов’язана з розвитком мови. У мозку рухові і мовні центри – самі найближчі сусіді. І при русі пальчиків і кистей, збудження від рухів центру перекидається на мовні центри головного мозку і виробляють  різке посилення узгодженої діяльності мовних зон. У всіх дітей з відставанням у мовленнєвого розвитку пальчики малорухливі і їх рухи неточні і неузгоджені. Відповідно, тренування рухів пальців рук стимулюють розвиток мовлення малюків.
  • Пальчикова гімнастика розвиває вміння малюка наслідувати дорослих,  вслухатися в нашу мову і розуміти її, підвищує мовну активність дитини та й просто створює сприятливу емоційну атмосферу. Адже грати в пальчикові ігри не тільки корисно, але цікаво і весело.
  • Пальчикова гімнастика вчить дитину концентрувати увагу і правильно її розподіляти. Це дуже і дуже важливе вміння! І нам, батькам, потрібно допомагати маляті його формувати. До речі, довільно керувати своєю увагою дитина зможе навчитися тільки до віку 6-7 років. І від цього вміння в майбутньому будуть залежати його шкільні успіхи.
  • Коли малюк почне говорити і зможе віршами супроводжувати вправи з пальчикової гімнастики – це буде робити його мову більш чіткою, ритмічною, яскравою. Крім цього, таким чином він зможе посилити контроль за своїми рухами.
  • У пальчикових іграх потрібно багато чого запам’ятовувати : і положення пальців, і послідовність рухів, та й просто вірші. Ось вам і відмінна весела вправа для розвитку пам’яті малюка.
  • А чи можна за допомогою пальчикових ігор розвивати фантазію і уяву? Звичайно! Адже руками можна «розповідати» цілі оповідання. Спочатку приклад покаже мама або тато, а вже потім і дитина може скласти свої «пальчикові історії».
  • Після всіх цих вправ кисті і пальці рук стануть сильними, рухливими, гнучкими. А це так допоможи надалі в освоєнні читання та письма.

 

Оставить комментарий:

Вы должны быть авторизованы, чтобы разместить комментарий.