ЗДО №24 "Гвоздичка"
28 квіт. 2022 р.
Звіт про виконану роботу вчителя-логопеда за 2021 – 2022 н. р.
в ЗДО № 24
Холодович Інни Анатоліївни
Логопедична робота протягом року будувалася згідно з положенням про логопедичні пункти системи освіти. Освітній процес для дітей з порушенням мовлення здійснювався згідно вимог програми розвитку дитини дошкільного віку «Дитина» та програми «Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення» / І.В.Кравцова.
За навчальний рік в логопедичному пункті були проведені такі види робіт.
У вересні 2021 р. було обстежено мовлення дітей трьох старших груп ЗДО № 24 «Гвоздичка», всього було обстежено 50 дітей, у 29 дітей виявлено порушення мовлення:
ЗНМ І р. – 1 дитина,(І молодша група дитина з ООП)
ЗНМ ІІІ р. – 3 дитини,
ФФНМ – 17 дітей,
дислалія – 8 дітей.
Протягом року проводилось дообстеження дітей які прибули в старші групи та в інших групах на вимогу батьків для логопедичної характеристики в ІРЦ.
До логопедичного пункту протягом року було зараховано 19 дітей з вадами мовлення:
ЗНМ І р. – 1 дитина,
ЗНМ ІІІ р. – 3 дитини,
ФФНМ – 14 дітей,
Дислалія – 1 дитина.
З дітьми, зарахованими до логопедичного пункту, проводилася робота відповідно до діагнозу та складності порушення: на розвиток артикуляційного апарату, фонематичного сприйняття, слухової уваги, розвиток мовленнєвого дихання, координація рухів органів артикуляції, пальців, зап’ястя; розвиток психічних процесів; усунення вад звуковимови, автоматизація поставлених звуків у складах, словах, реченнях, звуковому мовленні; здійснення підготовки до звукового аналізу слів та елементів грамоти; збагачення словникового запасу, формування граматичної будови мовлення.
Заняття з дітьми проводились в ігровій формі з використанням наочного матеріалу: коректурні таблиці, лексика яких відповідає темі та насичена певними звуками, асоціативне лото, мнемо таблиці, графосмужки, конструктор фраз:«Будуємо прості речення»; альбоми з розвитку мовлення дітей, звукові пазли, логопедичний лєпбук, пальчиковий театр, ігри з LEGO, ігри з прищіпками, камінцями марблс, масажні м’ячики Су-Джок, круги Луллія, ігри зі спінером, шумові коробочки, бізіборд, різноманітний матеріал для розвитку мовленнєвого дихання, різноманітні дидактичні розвивальні ігри: «Логопедичні олівці», «Логопедичне лото: Асоціації», «Звукові доріжки», «Логопедичні равлики», Логопедичний доббль», «Судоку», «Логопедичний потяг», «Тіньове лото»
На кінець навчального року з 19 дітей зарахованих до логопункту
у 2 дітей – виправлені вади мовлення (11%) ,
16 дітей – зі значним покращенням (84%),
1 дитина з незначним покращенням мовлення(5%),
подальшої логопедичної допомоги потребує 1 дитина з ООП.
Особлива увага приділялась дітям з ООП які мають висновки ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Згідно рекомендацій ІРЦ на кожну з дитину ООП поквартально розроблявся індивідуальний освітній план та надавалися консультації батькам.
Протягом року проводилася консультативно-методична робота:
участь у педгодинах та педрадах ЗДО № 24 «Гвоздичка»; активно працювала над пріоритетним напрямком за річним планом «Співпраця вихователів з учителем-логопедом для удосконалення у дітей звукової культури мовлення»
проведені такі консультації для вихователів :
у вересні «Вікові собливості формування мовлення дошкільнят»;
консультація з елементами тренінгу для педагогів «Формування фонематичного сприймання, мовленнєвого слуху та слухової уваги»;
практикум для вихователів «Розвиток мовленнєвого дихання»;
у жовтні проведена консультація для вихователів:
«Мовленнєва гімнастика в розвитку звукової культури мовлення у дошкільників»
у листопаді - консультації для вихователів:
«Логопедизація режимних моментів»
«Закріплення звуковимови у дітей дошкільного віку»
у вересні брала участь в міському засіданні школи педагогічного становлення вихователів за напрямком «Формування мовленнєвої та художньо-мовленнєвої компетентностей дошкільників». Виступ з досвіду роботи «Мовленнєві ігри та вправи»
також проводилися бесіди з вихователями «Індивідуальний підхід до дітей з мовленнєвими вадами», «Посилена увага дітям з ООП»
У листопаді проводила логопедичне заняття для колективного перегляду «Мишенятко Шушик» На тему: Звук [Ш] у складах, словах, реченнях.
Метою заняття було формувати:
- правильну вимову звука [Ш] ;
- вміння змінювати силу голосу за допомогою голосних звуків;
- удосконалювати вміння знаходити звук у слові;
- вправляти в узгодженні іменників із дієсловами;
Закріпити :
- правильно вимовляти звук [Ш] ізольовано, у складах, словах і реченнях;
- уміння правильно вживати прийменники на, під, у, за у своєму мовленні та складати речення з прийменниками з опорою на картинки;
- словник іменників за темою «Одяг»;
- самоконтроль за звуковимовою.
Так як в зв’язку з карантинними вимогами не можна було проводити групові та загально садові збори, консультації для батьків висвітлювалися на сайті закладу
«Мовленнєва готовність до навчання у школі. Рекомендації батькам майбутніх першокласників»
«Створення умов для мовного розвитку дітей в родині».
«Ігри та вправи для розвитку фонематичного слуху та сприймання»
«Атикуляційна гімнастика – основа правильної звуковимови»
«Із пальчиками граємо мовлення розвиваємо»
«Автоматизація поставлених звуків в умовах родини»
Також протягом року надавалися індивідуальні консультацій батькам.(переважно по телефону) В більшості виникали питання з корекції звуковимови, виконання артикуляційних вправ, автоматизації та диференціації проблемних звуків, затримки мовленнєвого розвитку, загального недорозвитку мовлення, заїкування, відвідування ІРЦ, розвитку мовлення дитини з ООП.
Батькам щотижня давалися рекомендації у зошитах взаємозв’язку для роботи вдома з дітьми.
Щомісяця поповнювалася сторінка логопеда на сайті ЗДО № 24 «Гвоздичка» інформацією корисною для батьків та педагогів.
Фаховий рівень підвищувала шляхом вивчення та аналізу літературних джерел:
Професійний довідник учителя-логопеда дошкільного навчального закладу. – Х. : група «Основа» 2012 – 239 с.
Логопедія. М.К.Шеремет – К.: Видавничий дім «слово» 2010.
Сходинками правильного мовлення: навчально-методичний посібник / Ю. В.Рібцун – Тернопіль: Мандрівець, 2017.
Журнали: «Логопед», «Вихователь методист» , «Дошкільний навчальний заклад»
«Вихователь-методист дошкільного закладу» , «Палітра педагога».
Також використовувала інформацію з інтернет-ресурсів. Проходила підвищення кваліфікації, брала участь у вебінарі «Особливості організації інклюзивного навчання дітей з розладами аутистичного спектра» та семінарі- практикумі « Організація логопедичної роботи з дітьми в закладах дошкільної та загальної середньої освіти».
Поповнювалась матеріально-технічна база логопедичного кабінету. Придбані навчально-методичні посібники з корекції звуковимови і ЗНМ, та матеріали для обстеження та розвитку мовлення дітей:
Діти з розладами аутистичного спектра: план корекційно-відновлювальної роботи / авт. кол Л.О. Юрченко, Л.В. Олтаржевська, В.В. Семизорова - Вид.4-те - Тернопіль: Мандрівець, 2020. – 104с.
Розвиток мовлення дітей з аутизмом Н.В. Базима – Київ Літера ЛТД.2019 – 144с – (Серія «Інклюзивне навчання»)
Поповнювалися інформацією папки:
«Артикуляційні вправи – корисні та цікаві»
«Вправи для пальчиків»
«Логопедичні ігри та вправи»
«Поради логопеда батькам»
«Як подолати заїкання»
«Логопедична скринька»
«Взаємодія з іншими спеціалістами».
Протягом року працювала над проблемним питанням «Використання сучасних педагогічних технологій у корекційному навчанні дошкільнят».
Впроваджувала в роботі інноваційну технологію «Біоенергопластика – як фундамент розвитку артикуляційного апарата, загальної та дрібної моторики».
Поповнювалась матеріальна база логопедичного кабінету.
Виготовлені матеріали для розвитку мовного дихання і повітряного струменя. Також виготовлені ігри для розвитку фонематичних процесів та вдосконалення звуковимови.
Протягом року була оформлена документація згідно з положенням про логопедичні пункти.
В період роботи труднощі виникали при встановленні зворотного зв’язку з батьками та дотримання рекомендацій логопеда. Річний план виконано майже в повному обсязі.
В цілому роботу логопункту за 2021-2022 навчальний рік можна вважати на достатньому рівні.
У наступному 2022-2023 н. р. планується провести обстеження мовлення дітей старших груп. Проводити корекційну роботу з дітьми які мають вади мовлення,особливу увагу приділити дітям з особливими потребами які потребують логопедичного супроводу.
Провести консультації педагогам відповідно пріоритетного напрямку «Логоритміка як засіб розвитку мовлення дитини у співпраці з вузькими спеціалістами»