Конспект заняття в старшій групі «Міні — музей керамічних виробів»

Міні – музей керамічних виробів

Мета: продовжувати знайомити дітей з українським народним ремеслом – гончарством, з його історичними витоками і сучасним використанням, прилучати до культури минулого свого народу; формувати оцінні судження, навчати виявляти схожість і відмінність; прищеплювати зацікавленість до вивчення витворів українських майстрів (гончарів); закріпити знання про різноманітні види розписів. Викликати бажання оздоблювати вироби, схожі на вироби українських майстрів. Розвивати мислення, пам’ять, уяву та творчість, дрібну моторику рук. Виховувати відчуття гордості за українських майстрів.

 

Хід заняття

 Звучить весела музика. (діти заходять, вітаються з гостями)

Вихователь: — Діти, ви чуєте яка весела музика? І сьогодні я не хочу бути Любов Василівною, а буду я зараз , здогадайтесь ким?( вих -ль одягає хустку і фартух).

Чи я не хазяйка ? Чи не господиня ?

Гарно хату прибрала, їсти наварила.

-Здогадалися , хто я? Так, я господиня.

— І  сьогодні я  запрошую вас до свого міні-музею. А чи були ви , діти, хоч раз у справжньому музеї? В якому? Де він знаходиться? Давайте згадаємо, як ми відвідували музей. (перегляд фотографій )

-Погляньте навколо, що ви бачите в моєму музеї? Так-це посуд, іграшки. Ви сьогодні завітали до музею керамічних виробів.

З давніх-давен українська земля славилася народними майстрами. В Україні вміли і ткати, і різьбити по дереву, і вишивати , виготовляли кераміку. Ця майстерність передавалась із покоління в покоління.

(звернути увагу на мисник) – Для чого він потрібен? З чого вони виготовлені?

– Як ви гадаєте, як називається людина , яка виготовляє ці вироби?

Загадка:

Глина в кого ожива?

Творить з нею хто дива?

В нього посуд ніби жар,

Ну, звичайно ж, це…. (гончар)

— Гончар- це дуже давня і шановна професія. Раніше в кожному селі був свій гончар. — Гончар знаходив глину у землі і залишав її на дворі, щоб вона вилежалась, її мочили дощі,морозили морози, обігрівало сонце, обдували вітри. А навесні з глини вибирали всі палички і камінці, просіювали її, намочували водою, ліпили виріб,  (Відео сюжет про роботу майстра – гончара)

Вже вироблений виріб поливали водою, а потім при високій температурі обпалювали в печі. Сучасні майстри вигадали спосіб прикрашати свої вироби ще до випікання. (  продовження відео перегляду про роботу майстра) .

Після випікання посуд ставав міцним і дзвінким. Той виріб, який вже обпалили в печі,- називають керамікою. Які ж предмети побуту виготовляли майстри – гончарі? (глиняні іграшки – свищики у формі півників, баранчиків, вершників, коників, козликів, різноманітні вази, свічники, посуд – глечики, макітри, горнята – двійнята, тикви, ринки, тарілки, горщики, куманці.

Отже, гончарство – виготовлення посуду та інших виробів із глини.

Гра – імітація

— А тепер уявіть себе справжніми майстрами, давайте просіємо глину, намочимо її, виліпимо посуд, поллємо водою, обпалимо в печі.

— Майстер Андрійко, що ти виробив? (діти називають)

Д/в «Скажи, який?»

— А який ваш посуд? ( глиняний, блискучий, гарний, красивий, великий, розписний, новий, старовинний, український, казковий, красивий).

Д/в «Назви елементи розписів»

— Погляньте, який гарний посуд! А чим же майстри прикрашали свої вироби?(діти пригадують різні види розпису: Опішнянський, Косівський; які кольори переважають, називають елементи розпису)

Ознайомлення з гончаром Первомайщини.(розгляд картини)

Д/в « Порівняй »

Діти порівнюють картини з сучасними виробами та виробами минулих років.

  Д/г « Що звучить?»

А ще якось бабуся мені розповідала, що раніше на базарі гарним вважався той посуд, який під час постукування по ньому лунко відзвонював .

-А-ну перевіримо, як він звучить?-  Якщо дзвінко звучить наш посуд,- це свідчить про якісну роботу гончара та його матеріалу. Так гарно звучав наш посуд, що мені захотілося потанцювати, а вам?

            Народна гра «Як підем ми на базар»

1.Як підем ми на базар

Роздивлятися товар,

За що будем купувати?

Треба купу грошей мати.

По стежині ми підем,

Там макітрочки знайдем.

 

Ми макітрочки гарненькі,

Веселенькі, глибоченькі,

Полюбляєм частувати,

Смачні страви зберігати.

 

2.Як підем ми на базар

Роздивлятися товар,

За що будем купувати?

Треба купу грошей мати.

По стежині ми підем

Там ми глечики знайдем.

Ми глечики гарненькі,

Веселенькі, глибоченькі,

Полюбляєм частувати,

І напої зберігати.

 

3.Як підем ми на базар

Роздивлятися товар

За що будем купувати?

Треба купу грошей мати

По стежині ми підем

Там ми горщики знайдем.

Ми горщики гарненькі,

Веселенькі, глибоченькі,

Полюбляєм частувати,

Смачні каші зберігати.

—         Після нашої веселої гри посуд у моєму музеї став незвичайним. А хто в горщик зазирне – щось цікаве там знайде.

Д/в «Так чи ні?» (діти за допомогою запитань відгадують, що дитина побачила в горщику)

– А макітра дуже хитра — ви макітрочку потріть та прислів’я назовіть! ( про працю майстрів)

Д/в «Назви прислів’я»

1.        Гончара глина годує.

2.        Нехай горщики б’ються на гончарову голову.

3.        Горшки не святі ліплять.

4.        Без діла слабіє сила.

5.        Без труда нема  плода.

6.        Терпіння і труд все перетруть.

7.        Коли працюєш – час біжить, коли чекаєш – не  спішить.

8.        Людська праця – не дурниця, розкидати не годиться.

 

— А хто в макітру руку опускає – той загадку загадає! А відгадки ви знайдете в нашому музеї.

Загадки:

• Біля тіла- вухо, голови не маю,

Молоко, сметану, квас, добре зберігаю. ( глечик)

— А чи може глечик бути для когось хаткою? – В яких казках зустрічається глечик?

• В мені мак розтирають, галушки в мене кидають,

Річ потрібна і не хитра, називають всі… ( макітра).

Що можуть готувати в макітрі?

• Майстер в руки мене взяв, на мені намалював,

Листок, квітку, перепілку, бо розписував… ( тарілку).

— На що схожа тарілка? Відповіді дітей)

• Як у піч мене несуть, в мене овочі кладуть,

Ще й водичку наливають, у вогонь – і борщик мають! ( горщик)

— Що ж можна приготувати у горщику?

-Ми зовсім забули про наші вироби, час вже їх витягати з печі.

В мене вмілі рученята, посуд дуже я люблю,

Зараз сяду, візьму пензлик, візеруночок зроблю!

— Я запрошую вас у студію, де ми зможемо прикрасити наш посуд. Нехай ваші вироби будуть чарівними, різними, бо кожний з вас намалює свій візерунок, а якими вони будуть ,вам підкаже ваша фантазія і творчість. (перехід у художню студію, біля входу знаходимо горщик)

– Ви цей горщик відкривайте і горішки доставайте.

Горіховий масаж

.Цей горішок – фантазер,

Він чудовий масажер.

Візерунчастий бочок

Розвиває кулачок.

Міцно ти його стисни,

Свою силу прояви.

Практична діяльність під музичний супровід.

— Які чудові вироби у вас вийшли! Як би вони прикрасили мій міні-музей! (діти пропонують подарувати свої вироби в міні – музей)

Підсумок

— Чи сподобалась вам наша подорож?

— Кого б ви привели до мене в міні-музей на екскурсію? Як ви гадаєте, що б вашим рідним сподобалось тут?

Оставить комментарий:

Вы должны быть авторизованы, чтобы разместить комментарий.