Діагностика логіко — математичних умінь

Діагностичний комплекс для дітей старшого дошкільного віку

 

І. Класифікація геометричних фігур, множин, предметів

 

1. «Знайди відмінність» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина зіставляти предмети між собою, знаходити у них відмінне, подібне.

Запропонувати дитині розглянути зображення предметів і сказати, чим вони відрізняються.

2. «Що зайве?» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина знаходити спільні й відмінні ознаки предметів, об’єднувати предмети у групи за однією з них.

3. «Стільки – скільки» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина визначати однакові за кількістю множини.

Матеріал: морквини.

Скажіть дитині, що зайчиха вирішила виростити для своїх зайченят моркву. Скопала грядку й посіяла – росте морквочка. Найстарший синок теж узявся господарювати. Але не знає, як зробити, щоб у нього було стільки морквинок, як у мами. Запропонуйте допомогти зайчаткові. Нехай поміркує: якщо у мами – зайчихи на городі ось стільки морквинок (покладіть перед дитиною певну кількість їх), то скільки насінин має посіяти зайчик?

4. «Заповни клітинки»  ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина розкладати множину на непересічні підмножини.

Матеріал: різні за величиною і кольором геометричні фігури (круг, квадрат, трикутник, прямокутник); умовні позначки: пляма – то колір (блакитний, жовтий, червоний); маленький і великий будинки – величина (великий, маленький).

Спочатку необхідно з’ясувати, чи розуміє дитина умовні позначки. Запропонуйте їй дібрати фігури до однієї з них, наприклад, до маленького будиночка. Потім загадайте заповнити порожні клітини картки.

5. « Я бачу те, чого ти не бачиш» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина визначати форму предметів за допомогою геометричної фігури як еталона.

Запропонуйте розглянути навколишні предмети й відгадати: «Що я бачу кругле – таке, чого ти не бачиш?» і т.д.

 

ІІ Зіставлення за величиною, масою, обємом, розміщенням у просторі, часі

 

  1. 1.      «Знайди картинку» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина зіставляти відразу за двома якісними співвідношеннями.

Матеріал: картка із зображенням групи предметів різної величини.

Запропонуйте дитині знайти картинку, де м’ячик більший, ніж каченя, і менший, ніж кошик.

  1. 2.      «Числові картки» (дидактичне завдання)

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина визначати відразу два якісні співвідношення між упорядкованими множинами і чи усвідомлює взаємообернені відношення між числами у натуральному ряді.

Матеріал: числові картки, цифри.

Запропонуйте дитині розкласти послідовно цифри і дібрати до кожної відповідну числову картку. Запитайте: скільки предметів зображено на п’ятій картці? Яка кількість предметів зображена на наступній картці? На попередній? Яке число більше – 5 чи 6, 4 чи 5? Що можна сказати про число 5?

  1. 3.      «Математичне намисто» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина визначати місце числа у натуральному ряді чисел.

Матеріал: картки із зображенням намиста з цифрами, цифри.

Зверніть увагу дитини на намисто. Попросіть знайти пропущені цифри – намистини і «нанизати» їх там, де вони мають бути.

  1. 4.      «Ріпка» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина розрізняти об’єкти за розміщенням у просторі і за віддаленістю один від одного.

Матеріал: фланелеграф, набір персонажів до казки «Ріпка».

Розмістіть на фланелеграфі ріпку, а потім одного за одним усіх персонажів казки. Попросіть дитину розповісти: хто перший хотів вирвати ріпку? Хто перший допоміг дідусеві? Хто останній прийшов на допомогу? Хто був найближче біля ріпки? Хто далі? Ще далі? Далі від усіх?

  1. 5.      «Дні тижня» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи знає дитина назви днів тижня, чи розуміє послідовність подій: учора, сьогодні, завтра.

Матеріал: фланелеграф, сім карток з кружечками (від одного до семи).

Викладіть на фланелеграфі в один ряд картки: з одним кружечком – понеділок, з двома – вівторок і т.д. Давши вказівку: «Заплющ очі!», заберіть одну картку. По другій вказівці: «Розплющ очі!» — дитина визначає, якої картки немає. Потім називає, який день був учора, який буде завтра.

 

ІІІ Обчислення та вимірювання кількості, відстані, довжини, ширини, висоти, об’єму, маси, часу

 

  1. 1.      «Допоможи Незнайкові» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи розуміє  дитина різницю між кількісною і порядковою лічбою, чи вміє дитина лічити у зворотному порядку, називати числа послідовно від будь – якого числа.

Матеріал: зображення двох башточок із 10 колечок. У першій – червоне четверте колечко, у другій – восьме, решта колечок в обох башточках сині.

Попросіть дитину допомогти Незнайкові визначити, чим відрізняються башточки. Коли вона назве порядковим числівником розміщення червоного колечка, запропонуйте назвати кількість усіх колечок і полічити їх по порядку.

  1. 2.      «Зліпимо сніговика» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи знає дитина склад числа з двох менших чисел.

Матеріал: картка із зображенням кількох сніговиків.

Зверніть увагу дитини на те, що у всіх сніговиків не з’єднана нижня частина тулуба. Запропонуйте розглянути кожного й «зліпити» сніговиків (приєднати стрілкою потрібні нижні кулі).

  1. 3.      «Склади малюнок» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина зіставляти числа, викладати за допомогою карток з цифрами і знаками (+, -, =) арифметичні дії, виконувати обчислення.

Матеріал: картки.

Запропонуйте дитині скласти малюнок з трьох частин, полічити, скільки у курки великих курчат (3); скільки маленьких діток (4); полічити, скільки у курки всіх курчат; викласти відповідь за допомогою карток з цифрами і знаками.

  1. 4.      «Шлях гелікоптера» ( дидактична вправа )

Мета: з’ясувати, чи вміє дитина орієнтуватися в часі за допомогою годинника.

Матеріал: картка із зображенням гелікоптера та кількох годинників.

Запропонуйте дитині «простежити» шлях гелікоптера  за допомогою годинника, використовуючи стрілки.

Оставить комментарий:

Вы должны быть авторизованы, чтобы разместить комментарий.